Swish som betalningslösning

Betalningslösningen Swish har redan tagit marknaden för privata överföringar av pengar med storm. Nu sällar sig även fler och fler handlare till betal-appens användare.

När betalningslösningen Swish år 2012 lanserades för allmänheten så var det få som insåg vilken påverkan som applikationen skulle ha på svenskarnas liv bara ett par år senare. Lösningen där den mobila appen kopplas samman med bankkonto samt ett telefonnummer har tagit marknaden med storm. Från början var det enkelheten i att skicka pengar mellan privata bankonton som gjorde lösningen populär. På bara ett par sekunder kunde man nu till exempel dela en restaurangnota ned till minsta krona.

Allt eftersom betalningslösningen tagit mark i Sverige så har fler och fler av landets företag och handlare upptäckt fördelarna med Swish. Betal-appen erbjuder möjligheten till att på ett smidigt sätt kunna ta betalt av sina kunder helt utan kortläsare eller betalningssystem. Helt enkelt en optimal lösning för en verksamhet i liten skala där man tidigare på grund av ekonomiska begränsningar exempelvis inte kunnat erbjuda kortbetalning. Borta är nu de dagar då man exempelvis var tvingad till användandet av kontanter på en loppmarknad eller vid ett besök på ett mindre café.

Swish har till och med gjort det möjligt även för mindre caféägare att säga nej till kontanthantering över huvud taget och därigenom spara sig både dyra hanteringskostnader och allt det merarbete som kontanter för en liten handlare innebär.

Kontantfria caféer förbryllar

”Cash is king” är ett välkänt uttryck som fritt översatt betyder att man alltid klarar sig med kontanter. I Sverige och sedan Swish intåg är detta numera en sanning med modifikation. Varje dag förundras utländska besökare över fenomenet där mindre handlare undanber sig kontant betalning. Ju fler handlare som ansluter sig till Swish, desto vanligare kommer denna synen att bli och snart är därmed även Swish ett internationellt känt begrepp.