Synas på mässan

Att ställa ut på en mässa är ett bra sätt att synas och nå rätt målgrupp. Mässor för rekrytering och arbetsmarknad passar perfekt för att komma i kontakt med konsulter och praktikanter.

För att synas i den stora mängden av utställare på en mässa krävs det att skyltningen och erbjudandena vid mässplatsen sticker ut. Ett bra sätt att nå ut till besökarna är med stora och tydliga skyltar. Hos Skyltab displayprodukter hittar du flera alternativ att välja mellan. En rollup, korgställ med gratisprodukter och broschyrställ lockar till sig besökare. Passa även på att beställa saker med reklamtryck som exempelvis kepsar eller muggar som delas ut till besökarna.

Attrahera arbetssökande konsulter och praktikanter

För att väcka intresset krävs inte bara synlighet på mässan. De personer som arbetar på mässan måste vara intresserade av besökarna och kunna berätta om vilka slags uppdrag som finns för den arbetssökande. Det behöver finnas system för att kunna lämna kontaktuppgifter för att kunna följa upp efter mässan. Berätta vad ni erbjuder konsulter och praktikanter och se till att de som kommer förbi känner sig välkomna. Att erbjuda kaffe eller något annat drick- eller ätbart brukar vara uppskattat.

Lyckas med rekrytering

Att lyckas med en rekrytering är viktigt eftersom en felrekrytering kan bli kostsam. Många företag anlitar därför konsulter eller praktikanter för att ha en testperiod innan en eventuell fast anställning.

Inom många områden råder det brist på arbetskraft och det blir därför viktigt att kunna locka med bra erbjudanden till de som söker ett uppdrag eller anställning. Arbetslokaler, arbetstider och arbetsuppgifter är viktiga men även saker som träning på arbetstid eller gemensamma aktiviteter är attraktiva. Förebyggande arbete mot stress blir allt viktigare eftersom de stressrelaterade sjukskrivningarna ökat de senaste åren. Att kunna erbjuda stresshantering och tillgång till företagshälsovård är en konkurrensfördel vid rekryteringsprocessen.