Marknadsför konsulttjänster med profilprodukter

Även konsulter drar fördel av att marknadsföra sig, och detta kan göras på flera olika sätt. Profilreklam och digitala kanaler tros vara de mest effektiva metoderna.

pexels-photo-258245Att marknadsföra sina konsulttjänster kan vara en utmaning eftersom kunderna inte vet i förväg exat vad de får, och konsulten själv inte är helt säker på vad som ska levereras. Något som företag ofta gör och som konsulter inte heller ska underskatta är vikten av produktmedia. För att få förslag om vad som finns att välja bland, besök Tupp reklams hemsida.

Produktmedia utgör en bransch som omsätter hela 5,3 miljarder årligen i Sverige enligt Dagens Media, och förutspås bli allt starkare. Att investera i profilreklam med sitt namn och eventuell titel på kan därför vara en stor fördel. Detta eftersom hela 30 procent av den svenska befolkningen gärna tar emot reklamprodukter med tryck och använder dem dagligen. Vidare säger sig 85 procent av svenskarna någon gång ha tagit emot profilprodukt och enbart var tionde person tros vara negativt inställd till att få en. Detta gör att profilreklam kan ge lika bra effekt som tv-reklam, enligt en undersökning av TNS Sifo.

”I den digitala eran är vi övertygade om att produktmedia har framtiden för sig”, säger Cecilia Grahn Nyd på produktmediakoncernen MEC-gruppen.

Marknadsföringskanaler som konsult

Även en enskild konsult kan dra fördel av att visa upp sig via digitala kanaler, precis som ett företag. Att göra en egen facebooksida, hemsida eller blogg kan vara ett sätt att synas på i konsultvärlden och sprida information om de tjänster man säljer. Beroende på vad tjänsterna består av kan det i många fall vara värt att rikta de digitala kanalerna och marknadsföringen mot större företag istället för privatpersoner, skriver Drivaeget.se. Oftast är då både arbetsmiljö och betalning bättre och man får fler och mer seriösa referenser att hänvisa till när man söker nya konsultuppdrag.