Olika sätt att ta betalt

Biträde i glasskisokAtt kunna ta betalt är livsviktigt för de flesta företagare. Det finns många olika sätt att ta betalt, och vilket eller vilka man bör välja beror dels på vad man säljer, och också vilka ens kunder är.

Vad säljer ditt företag, och vilka är era kunder? Svaren på dessa frågor avgör hur ni ska ta betalt. Har ni framför allt privatpersoner, myndigheter eller andra företag som kunder? Och säljer ni era produkter eller tjänster för små eller stora summor?

Det blir allt vanligare att kaféer, glasskiosker och liknande ratar kontanter, och enbart tar betalt via kort eller Swish. På det sättet slipper man kontanthantering, som kan vara ganska kostsamt, och man löper mindre risk att bli rånad på dagskassan. Samtidigt utesluter man en kategori av kunder.

Om du driver en webbshop tar du troligen betalt via bankkort. Om du driver en fysisk butik och en webbshop är det smart att ha ett kassasystem som kan hantera betalningar i båda. Ett sådant kassasystem är Sitoo. Läs mer om Sitoo här. En kedja som valt att arbeta med Sitoo är Lagerhaus. Mer om detta samarbete finns att läsa här.

Faktura

Det vanligaste sättet att ta betalt när ett företag säljer något till ett annat företag är att skicka en faktura. Det förekommer även när privatpersoner köper saker via postorder eller på nätet. Vissa konsumenter föredrar att handla på faktura, eftersom de då får varan innan de behöver betala. Genom tjänster som Klarna har det blivit vanligare med köp på faktura. Läs mer om Klarnas framgångar här.

Om du har många företag bland dina kunder bör du kunna erbjuda köp på faktura åtminstone till dessa.

Fakturan ska innehålla

  • Datum då fakturan är utställd
  • Fakturanummer
  • Säljarens och köparens adress
  • Säljarens momsregistreringsnummer
  • Köparens momsregistreringsnummer i vissa fall (t ex vid EU-handel)
  • Transaktionens art och omfattning
  • Datum då leverans eller tillhandahållande skett eller a contobetalning (delbetalning, vanligen i form av förskottsbetalning) gjorts om det är annat än fakturadatum
  • Specifikation (vad fakturan omfattar)
  • Pris
  • Beskattningsunderlag för varje momssats eller undantag
  • Tillämpad momssats
  • Momsbelopp
  • Vid befrielse från moms – hänvisning till relevant bestämmelse.